Witaj w Renault Trucks Polska
Raport
Moim celem jest, aby elektryczne ciężarówki były w każdym mieście!
Elektromobilność
Zielona energia
Mar. 15 2021
Tworzę ciężarówki jutra
Philippe Le Brusq jest inżynierem ds. systemów e-mobilności w Renault Trucks. Od 13 lat pracuje nad miejskimi ciężarówkami elektrycznymi i hybrydowymi.
"Tuluza, jest chłodny poranek w lutym 2003 roku, a ja jestem studentem elektroniki. Jak co dzień, mimo zamkniętych okien, budzi mnie hałas ciężarówki dostarczającej produkty przejeżdżajacej pod moim oknem. Hałas generowany przez ciężarówkę budzi mnie, nie potrzebowałem budzika... w tamtych czasach cichy silnik była rzadkość. Ale co by było, gdybyśmy mieli elektryczną rewolucję? Pewnego dnia stworzę cichą ciężarówkę...
Od tego momentu minęło sporo czasu i jestem już prawie u celu. Miejska ciężarówka z napędem elektrycznym ekologiczny, ekonomiczny i społeczny - to ma sens!
Ograniczenie emisji CO2 jest prawdziwym wyzwaniem dla ciężkich samochodów ciężarowych
Przez ostatnie 13 lat pracowałem w biurze projektowym AB Volvo Group jako inżynier systemów e-mobilności i przez cały ten czas starałem się wykorzystać moje umiejętności w dziedzinie elektroniki do pracy nad rozwojem bardziej zrównoważonych rozwiązań. Moim priotytetem i osobistym celem jest transport, który zużywa mniej energii i jest kompatybilny z odnawialnymi źródłami energii! Ponieważ na poziomie lokalnym, coraz więcej ludzi mieszka w miastach, konieczne jest zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych. Tak samo istotne jest dla nas zmniejszenie emisji CO2 na całym świecie. Powinniśmy również pamiętać o ograniczeniu zanieczyszczenia hałasem i uczynić pojazdy użytkowe bardziej komfortowymi, to również ważny cel dla społeczności.
Jedną z rzeczy, z których jestem najbardziej dumny w mojej pracy jest świadomość, że po dekadzie starań, po zainwestowaniu milionów euro i zbudowaniu wielu prototypów, ciężarówki elektryczne weszły do masowej produkcji w Renault Trucks. Tej wiosny, nasza fabryka w Blainville niedaleko Caen (link do blogu: “Moja fabryka jest elektryczna") rozpoczęła masową produkcję pojazdów o tonażu 16 – 26t z zasięgami dziennymi odpowiednio na poziomie 125 i 250 mil. Są doskonale przygotowane do pracy w strefach miejskich i podmiejskich, a przede wszystkim do zbiórki śmieci oraz dystrybucji chłodniczej. Osiągając do 12 m długości całkowitej, mają znacznie większe możliwości w porównaniu do 3,5 tonowych furgonów, które najczęściej spotykamy na ulicach miast. To wyraźny krok naprzód w technologii, która optymalizuje wydajność przewozów na tkm (tonokilometr) w miastach. Ostatecznym celem jest osiągnięcie lepszego bilansu i wydajności energetycznej.
Elektryczne ciężarówki, które odzyskują 25% energii hamowania, aby naładować swoje akumulatory
Wiele innowacji przyczyniło się do wprowadzenia do produkcji nowego modelu elektrycznego samochodu ciężarowego. Być może najważniejszą z nich jest technologia akumulatorów litowo-jonowych, która osiągnęła obecnie bezprecedensowy poziom dojrzałości. Na przykład, systemy te mogą teraz dostosować się do ekstremalnych temperatur poniżej -15°C i powyżej 40°C dzięki innowacyjnemu systemowi, który "budzi" akumulatory pojazdu. Również systemy hamulcowe poczyniły ogromne postępy: 25% energii hamowania jest obecnie odzyskiwane! Podsumowując, dzisiejszy elektryczny samochód ciężarowy jest idealnym połączeniem najnowszych technologii.
Ale przy tym wszystkim jest on super prosty w obsłudze. Dwa pedały zamiast trzech, mniej przycisków i przełączników niż w pojazdach spalinowych, ergonomicznie zaprojektowany, cichy, zero wibracji... wszyscy kierowcy, którzy testowali te pojazdy, przekonali się do nich. Nie mam żadnych wątpliwości, że miejska ciężarówka przyszłości będzie elektryczna, jestem tego pewien!
Teraz, w 2020 roku, moje studenckie marzenie prawie stało się rzeczywistością... Bezemisyjny transport rozwija się w naszych miastach, a to może być tylko dobre dla naszej planety."
Profil
Philippe Le Brusq (37) jest inżynierem systemów e-mobilności. Przez ostatnie 13 lat pracował dla Renault Trucks w biurze projektowym Grupy Volvo. Przyczynił się do zaprojektowania ponad 20 prototypów elektrycznych i hybrydowych samochodów ciężarowych oraz do zgłoszenia 10 patentów. Mieszka w Lyonie i jest przekonany, że elektronika może wnieść wiele do bardziej zrównoważonych i ekologicznych rozwiązań dla transportu miejskiego jutra. Do tego stopnia, że uczynił z tego swoją zawodową i osobistą ambicję.