Witaj w Renault Trucks Polska
Rozwiązania transportowe
Jaki jest wpływ na środowisko akumulatorów do samochodów elektrycznych?
Elektromobilność
Sep. 27 2022
When switching to a fleet of electric trucks, a frequently asked question is whether the batteries have an impact on the environment. At Renault Trucks, we limit this impact. By keeping a track of all of batteries that we introduce to the market, we can monitor their performance in order to optimise them. Throughout their use, we can service them to extend their use. Once they reach end of life, we have reconditioning and recycling facilities. Discover our commitments to limit the environmental impact of the batteries in our electric trucks.
Jaki jest wpływ naszej produkcji baterii na środowisko?
Grupa Volvo wprowadziła działania mające na celu zapewnienie, że wydobycie litu, niezbędnego do produkcji akumulatorów litowo-jonowych, odbywa się z poszanowaniem środowiska naturalnego i zdrowia ludzi pracujących w kopalniach. Dbamy o to, aby nasi dostawcy stosowali się do międzynarodowych etykiet rekomendacyjnych zatwierdzonych przez członków OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Tak jest w przypadku niemal wszystkich z nich.
Minerały wykorzystywane do produkcji baterii, w tym litowo-jonowe, grafit, nikiel czy kobalt nie należą do metali rzadkich. W opublikowanym w 2021 roku raporcie Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) szacuje, że na Ziemi istnieją dziś wystarczające rezerwy do produkcji baterii (źródło: T&E Monitoring publicznych ogłoszeń o planowanych mocach produkcyjnych ogniw akumulatorowych, kwiecień 2021).
Dzięki tym działaniom oraz naszym zobowiązaniom znacznie ograniczamy wpływ naszych baterii na środowisko.
Are electric truck batteries bad for the environment?
Potential global warming due to battery production is quickly compensated with an electric truck! For example, making the four 66 kWh battery packs necessary for the Renault Trucks E-Tech D currently emits 20 tons of CO2. But its use allows to save 30 tons of CO2 per year compared to its diesel counterpart (in France). CO2 emissions due to battery production are therefore rapidly compensated.
Jaka jest żywotność baterii?
Żywotność akumulatora zależy od kilku czynników. Sposób prowadzenia pojazdu i praktyki ładowania akumulatora odgrywają znaczącą rolę w jego żywotności. Aby uzyskać jak najdłuższą żywotność, oferujemy szkolenia aby pomóc kierowcom w prawidłowym użytkowaniu akumulatorów i ładowaniu ich w najlepszych warunkach. To również poprawia Twoją rentowność poprzez zarządzanie flotą elektrycznych ciężarówek. Jednocześnie oferujemy kilka narzędzi monitorujących. Narzędzia te monitorują stan zdrowia Twoich akumulatorów (lub SOH State of Health) w czasie rzeczywistym i zapewniają plan konserwacji, który ponownie zapewnia maksymalną żywotność. Nasze umowy konserwacyjne są dostosowane do pojazdów elektrycznych, a także uwzględniają ograniczenia związane z prowadzoną przez Ciebie działalnością gospodarczą. Ponadto, w celu pewnego przejścia na elektryczne, udzielamy gwarancji na nasze akumulatory na okres od 2 do 8 latw zależności od modelu.
Co zrobić, gdy akumulatory stają się mniej wydajne?
W Renault Trucks rozróżniamy pierwszy okres eksploatacji akumulatora od tego, który nazywamy drugim okresem eksploatacji. Pierwszy okres eksploatacji akumulatora to cały okres jego użytkowania od momentu zamontowania go w Państwa samochodzie ciężarowym. Druga żywotność może mieć miejsce w tym samym zastosowaniu (ale może to być inny samochód ciężarowy), w zależności od użytkowania i wymagań, lub w nowym zastosowaniu stacjonarnym.
Gdy wydajność akumulatora przestaje odpowiadać wymaganiom danego zastosowania, akumulator jest wymieniany. Uważamy, że akumulator osiągnął koniec swojego pierwszego okresu użytkowania w ciężarówce, gdy maksymalna energia użytkowa wynosi około 80% jego początkowej pojemności. Czas trwania tego pierwszego okresu użytkowania szacuje się na 6 do 10 lat, w zależności od zastosowania.
Co dzieje się z akumulatorem, który został usunięty? Kilka operacji oferuje temu akumulatorowi drugie życie. Zgodnie z diagnostyką przeprowadzoną na uszkodzonym akumulatorze, możliwa jest wymiana tylko uszkodzonych modułów (pakiet ogniw), aby przywrócić wydajność zbliżoną do początkowego poziomu i przedłużyć żywotność akumulatora, który następnie zostanie wykorzystany w drugim życiu. Takie działanie nazywamy regeneracją.
Możliwe jest również całkowite odnowienie baterii, poprzez wymianę wszystkich modułów. Bateria jest wtedy ponownie produkowana. Oznacza to, że może być ponownie wykorzystany, a nie przedwcześnie zutylizowany.
Po odnowieniu, akumulator jest przechowywany w naszych magazynach i jest gotowy do dostarczenia w celu ponownego zamontowania na ciężarówce.
Co się dzieje z bateriami po zakończeniu eksploatacji?
Aby znacznie zmniejszyć wpływ akumulatorów na środowisko, dokładamy wszelkich starań, aby wykorzystywać je przez cały okres ich eksploatacji, a nawet w innych sektorach działalności. Po zakończeniu ich pierwszego okresu użytkowania, przejmujemy je do ponownego wykorzystania w innym zastosowaniu. Baterie, lub ich zużyte moduły nadal mają znaczną zdolność magazynowania energii i mogą być wykorzystywane do celów stacjonarnego magazynowania energii, na przykład w sektorze nieruchomości. Istnieje wiele możliwości ponownego wykorzystania, a ich drugie życie może trwać od 10 do 15 lat. To właśnie nazywamy re-purpose i stanowi ono integralną część naszego podejścia do gospodarki cyrkularnej.
Z naszym partnerem Neotrucks stworzyliśmy również sieć modernizacji oferującą przebudowa ciężarówki z silnikiem diesla na pojazd elektryczny.
Co wiąże się z recyklingiem baterii?
Kiedy baterie nie mają już wystarczającej sprawności, aby mieć drugie (a może nawet trzecie) życie, zajmujemy się ich recyklingiem. Recykling jest niezwykle ważny dla gospodarki cyrkularnej i wpisuje się w odpowiedzialne podejście do całego procesu dekarbonizacji Twojej działalności. W przypadku recyklingu akumulatorów oddzielamy poszczególne elementy, aby można było je ponownie wykorzystać. Jednym z najważniejszych punktów jest m.in. ponowne wykorzystanie surowców (grafit, lit, nikiel itp.). Można je zbierać w celu ponownego wykorzystania w produkcji. Praktyka ta minimalizuje potrzeby zaopatrzeniowe, a czasem nawet zwiększa wydajność: na przykład lit z recyklingu jest bardziej wydajny niż lit świeżo wydobywany! W ten sposób Renault Trucks wyprzedza europejskie przepisy, które do 2030 roku mogą wymagać od producentów recyklingu co najmniej 70% masy akumulatora.