Raport

Design: rewolucja w pojazdach elektrycznych

Elektromobilność

Zielona energia

4min
Meeting with the design team, with a 3D truck on a screen

Paul Daintree jest Dyrektorem ds. Design w Renault Trucks. Wraz z 20-osobowym zespołem projektuje i przewiduje, jak będą wyglądały elektryczne samochody ciężarowe jutra. Rewolucyjny nie tylko w swoim wyglądzie, ale również w swojej architekturze, HDD Express oznacza czyste zerwanie z przeszłością dzięki projektowi, który stawia na pierwszym miejscu łączność, zasięg i referencje ekologiczne.

"Dołączyłem do Renault Trucks France jako główny projektant wnętrz w Lyon Saint-Priest we wrześniu 2006 roku. Od tego czasu - a nawet wcześniej, kiedy pracowałem w  Volvo Trucks North America i Nissan Motors - jestem przekonany, że design samochodów ciężarowych nie ma nic wspólnego z designem samochodów osobowych. Samochód ciężarowy to narzędzie pracy, a nie wybór stylu życia. I to jest perspektywa, którą należy przyjąć przy projektowaniu.

 

Projektuję elektryczne ciężarówki roku 2030

Jestem przekonany, że konstrukcja dzisiejszego elektrycznego pojazdu ciężarowego jest całkowicie przestarzała, ponieważ jest zbyt mocno wzorowana na konwencjonalnie napędzanych samochodach ciężarowych z przeszłości. Nie jest w stanie wykorzystać wszystkich możliwości, jakie oferują technologie e-mobilności i kompaktowe rozmiary najnowszych akumulatorów. Dlatego też wspólnie z moim zespołem zaczęliśmy od czystej kartki papieru, aby wyobrazić sobie elektryczny pojazd ciężarowy  2030 roku, puszczając całkowicie wodze fantazji. W rezultacie, powstała całkowicie nowa koncepcja architektoniczna HDD Express dla e-mobilności miejskiej. Nie ma ona absolutnie nic wspólnego z żadną tradycyjną ciężarówką!

hdd express

 

Chodziło nam o to, aby wyobrazić sobie odpowiedź, która zrywałaby z tym, co znamy i mamy dzisiaj, ale która byłaby dostosowana do przyszłych potrzeb miast w zakresie dystrybucji i dostawy towarów. W naszej odpowiedzi priorytetem była nie tylko łączność, zasięg i referencje ekologiczne, ale również bezpieczeństwo kierowców dostawczych, ich komfort i wygoda lokalnych mieszkańców.

 

Wolne od zanieczyszczeń, ciche i bezpieczne dostawy nocą

Zamiast umieszczać baterie trakcyjne z przodu pojazdu, jak to ma miejsce w dzisiejszych podwoziach, zastanawialiśmy się, czy możliwe byłoby rozprowadzenie trakcji elektrycznej na całej długości tego nowego pojazdu. Tak więc teraz HDD Express posiada szczególnie kompaktowy moduł trakcji i kierowania. Dzięki temu kierowca może korzystać z systemu typu Segway®. Nie ma fizycznego połączenia z przyczepą lub przyczepami, które są bez kierowcy. W podłodze każdej przyczepy znajdują się baterie o wystarczającej mocy, aby transportować towary - w 100% autonomicznie - wewnątrz zautomatyzowanych magazynów.

Jestem przekonany, że ta zasada platooningu przyczep bez kierowcy - przyczepy nie połączone fizycznie z jednostką trakcyjną - będzie się rozwijać w ciągu następnej dekady. Stanowi ona skuteczną odpowiedź na wysokie zapotrzebowanie ośrodków miejskich, które chcą cichych, nie zanieczyszczających środowiska i bezpiecznych pojazdów do nocnych dostaw z najwyższym możliwym stopniem automatyzacji.

Planuje się, że HDD Express docelowo zastąpi samochody ciężarowe o ładowności od 3,5 do 10 ton - w zależności od liczby przyczep podłączonych do modułu ciągnika - ale koncepcja może być ostatecznie dostosowana do obsługi większych ładunków. Ale bez względu na ostateczny wynik, w 2019 roku zaprezentowaliśmy koncepcję pojazdu ponad 400 klientom Renault Trucks i każdy z nich był nią zachwycony.

Mogę Państwu obiecać, że jesteśmy daleko od końca w badaniu wszystkich możliwości e-mobilności dla środowisk miejskich!"

 

Bio

Paul Daintree jest absolwentem Uniwersytetu w Leeds. Ukończywszy studia licencjackie w zakresie projektowania produktu w 1996 roku, Paul rozpoczął swoją karierę w przemyśle samochodowym i jest w nim przez cały ten czas. Zanim dołączył do Renault Trucks Design Hall w 2006 roku, pracował wcześniej w Nissan Motors i Volvo Trucks. Jest projektantem gamy T, C i K zaprezentowanej w 2013 roku. W marcu 2019 roku został mianowany Dyrektorem ds.Design w Renault Trucks.

Paul Daintree
Set canonical URL
Off